Merkidentiteit

Met merkidentiteit of brand identity bedoelen we alle uiterlijke kenmerken van je merk. Je huisstijl (o.a. fonts, kleur en stijlelementen), je communicatie, je naam, etc. Eigenlijk alle elementen waaraan mensen kunnen zien of merken dat jij het bent. De belangrijkste onderdelen van je brand identity zijn je Distinctive Brand Assets (DBA’s). Dit gaat verder dan enkel visuele kenmerken. Meestal je logo, maar ook kleuren, pay-offs, geluid en jingles (denk aan Intel of T-Mobile) maken daar vaak onderdeel vanuit. Iets dat uniek is, en waaraan men meteen ziet, hoort of ruikt dat jij het bent.
luxor

Distinctive Brand Assets

Als je wilt dat mensen jouw producten of diensten aanschaffen moeten ze in de eerste plaats weten dat je bestaat. Distinctive Brand Assets, ook wel Brand Codes genoemd, spelen hierin een belangrijke rol. Door DBA’s structureel en consequent in alle communicatie te gebruiken wordt jouw merk herkenbaar en valt daardoor steeds beter op. Toch zijn niet alle assets automatische sterke DBA’s. Bij het ontwikkelen van een goede merkidentiteit moet je rekening houden met vijf aspecten.

dasburo

Hoe ontwikkel je een sterke merkidentiteit?

Een sterke merkidentiteit ontwikkel je door in eerste instantie goed om je heen te kijken.

Points of parity

Mensen denken in hokjes. Je hersens zijn lui en trekken het liefst zo snel mogelijk conclusies. Het is daarom belangrijk dat je die hersenen snel duidelijk maakt in welk hokje jouw merk thuishoort. Ben je een accountant of ballonnenvouwer? Natuurlijk wil je visueel opvallen, maar wel in het juiste hokje. Anders vindt niemand je. Zorg dat je aansluit bij je concurrenten en mensen herkennen in welke categorie je thuis hoort.

Points of difference

In je categorie wil je opvallen door je te onderscheiden van de anderen binnen datzelfde hokje. Dit is het moment om te shinen. Hier, in het hokje van de juiste productcategorie, waar de doelgroep zoekt ben jij uniek. Dit is het moment om ‘distinct’ te zijn.

Brand Image

Je merkidentiteit helpt om jouw gewenste merkbeeld te communiceren. Een lange termijn doelstelling die het ontwikkelen van een lang houdbare merk identiteit extra belangrijk maakt. Zorg daarom dat de identiteit aansluit bij dat eerder vastgestelde merkbeeld. Zo kan een visuele identiteit.

Test

Check of datgene dat jij bedacht hebt ook werkt. Vraag het de doelgroep eens. Wij doen dat in snelle (online) surveys of in focusgroepen. Kijk waar jou product of dienst verkocht en aangeprezen wordt. Ben je nog steeds opvallend? Voor het definitief vaststellen van DBA’s kun je o.a. dit distantie assets grid gebruiken. Hierin wordt het unieke karakter van elk onderdeel in de merkidentiteit afgezet tegen de bekendheid ervan in de markt.

Breed inzetbaar

Je merk is overal aanwezig. Offline, online, in video, op je gebouw. Denk bij het ontwikkelen van je identiteit na over beweging, geluid en interactiviteit. Zijn die kleuren wel te drukken? Wat gebeurt er met fonts als je die online bekijk? Zorg dat je hier tijdens het proces over nadenkt zodat je merk identiteit op elke gewenste plek voor herkenning kan zorgen.

dasburo
branding-agency

Wij helpen je met een nieuwe merkidentiteit

Das Buro is een creatief bureau met strategen, designers en marketeers. Design zit in ons bloed en we hebben veel ervaring op het gebied van merkidentiteit. Onze overlap met alle andere disciplines die belangrijk zijn binnen branding trajecten (strategie, marketing en onderzoek) is cruciaal. Zo sluit alles goed op elkaar aan en gaat er niets van het verhaal verloren. Daarnaast ligt onze kracht in het feit dat we organisaties op het gebied van merkstrategie kunnen adviseren en tegelijkertijd iedereen in de organisatie kunnen meenemen in dat traject op een manier die tot de verbeelding spreekt. Omdat we in vorm en uitvoering denken. Dat geeft energie. Meer weten? Stuur een mailtje naar dennis@dasburo.nl of bel 010-4760123.

 

Dennis

More information?

Send Dennis van der Meule an email.