Branding

Branding is het proces waarmee je structureel invulling geeft aan het imago en de identiteit van een organisatie. Zodanig dat mensen bij het horen van je naam of het zien van je logo direct (het gewenste) gevoel krijgen bij je bedrijf. Je ‘reputatie’ dus.
ketel1

Wat is branding?

Wat is branding precies? Denk maar aan een piratenvlag. Branding is niet (alleen) je logo of huisstijl. Het zijn alle ervaringen en interacties die iemand met je merk heeft. Van commercials tot het kopje koffie bij de eerste afspraak. Van je website tot hoe je werknemer op een verjaardag aan een vriendin over zijn werk vertelt. We noemen dit merk-ervaringen of ‘brand experiences’.

Brand experiences

Een goed branding bureau helpt je om deze ‘brand-experiences’ zowel intern als extern optimaal te laten aansluiten bij het merk DNA van de organisatie. Met als doel een organisatie te laten groeien door consumenten, werknemers en partners bewust van en loyaal aan je merk te maken. Daar komt een goede branding strategie bij kijken.

branding

Waarom is Branding belangrijk?

Meneer Krabs (uit de serie Spongebob Squarepants) zou zeggen: “Centjes”. En hij heeft gelijk. Een sterk merk is meer waard. Uit onderzoek van de afgelopen jaren blijkt dat bedrijven die investeren in hun merk dat terugzien in de cijfers. Het helpt de consument immers keuzes in markten met té veel opties en té veel communicatieprikkels. Maar het is meer dan dat. Het trekt de juiste mensen aan, werknemers, partners. Die ook weer helpen het merk verder te laden. Tenslotte bepalen je werknemers, klanten en partners voor een groot deel wat je merk is, niet jij. Door wat ze voelen, wat ze ermee associëren en het belangrijkste: hoe ze er met anderen over praten. Wat je werknemers zeggen over je merk realiseer je met internal branding.

Branding: een sterk merk

Hoe beter en eenduidiger ze het verhaal van je merk beleven en doorvertellen, hoe sterker je merk wordt. Dat geldt ook voor je uiterlijk, je tone-of-voice en het gedrag (producten, diensten, pricing, campagnes, etc.) van je merk. Hoe consistenter alle onderdelen van je merk (brand assets) zijn, hoe sneller je merk wordt herkend en hoe meer waarde het zal krijgen.

Leuk. Maar hoe pak je branding aan?

Branding is een leuk en interessant traject. Het is veelomvattend en altijd in beweging. Je kunt er de hele dag mee bezig zijn. Het is eigenlijk nooit helemaal af. En toch geeft het veel voldoening, want je ziet dat het werkt. Begin bij de basis:

branding-agency

Branding - Onderzoek

Ieder project start met een goed onderzoek. Verken je terrein en omkader je speelveld. Wat weet je van je geschiedenis, van de oprichters? Wie zijn je concurrenten en hoe zien je doelgroepen eruit? Spreek met werknemers en krijg een gevoel bij de bedrijfscultuur. Dat kan met een uitgebreid kwantitatief onderzoek maar het kan ook kleiner. Bel eens een klant, of praat eens met wat collega’s. Zo maak je een lijst met merkassociaties (positief en negatief) en kun je aan de slag om die te verbeteren.

Branding - Strategie

Met alle verzamelde info maken we een plan. Schrijf een heldere visie en missie. Probeer je dromen en bedoelingen hierin duidelijk te verwerken. Bepaal je merkpositionering. A.k.a.: het gewenste merkimago. Dat zit in de hoofden van je doelgroep. Welke drie of vier dingen wil je dat mensen onthouden als ze je (merk)naam horen? Dat is je merk DNA. En hoe zorg je dat ze je zien? Ontwikkel duidelijke ‘codes’ of Distinctive Brand assets’ om je te onderscheiden van de alternatieven. Logo, kleur, een zin of zelfs een geur. Dit wordt je basis. Voeg je meetbare doelstellingen toe en klaar is je brand plan.

Branding - Tactiek

Hier gebeurt het. De loopgraven van brand building. In de laatste fase voer je jouw strategische plannen uit. Merk campagnes, lange termijn, om je merk bekender te maken én je imago te laden. Product campagnes, korte termijn, om je producten en diensten te verkopen. Via socials, video’s, evenementen, enz. Indoor en outdoor. Online en offline. Extern en niet te vergeten intern. In je bedrijf iedereen op 1 lijn krijgen, je merk DNA laten leven, is misschien wel het belangrijkste onderdeel. Als je dat allemaal gedaan hebt ga je de resultaten meten en evalueren. En dan, begin je weer van voor af aan.

rebranding
branding-agency

Branding samen met Das Buro?

Das Buro is een creatief branding bureau met strategen, designers en marketeers. Overlap tussen deze disciplines is cruciaal zodat alles aansluit en er niets van het verhaal verloren gaat. Onze kracht ligt in het feit dat we organisaties op het gebied van merkstrategie kunnen adviseren en tegelijkertijd de mensen in de organisatie kunnen meenemen in een tot de verbeelding sprekend traject. Omdat we in vorm en uitvoering denken. En dat werkt aanstekelijk. Voor iedereen. Meer weten? Bel 010-4760123.

More information?

Send Dennis van der Meule an email.