What's in a name

Als het gaat over de rebranding van een bedrijf gaat het vaak al snel over plaatjes. Nieuw logo, nieuwe kleuren, nieuwe fotografie. Oftewel de visuele identiteit. Maar ook de naam is een belangrijk onderdeel van een merk. En soms is het nodig ook die onder de loep te nemen. Wij kunnen het weten.

De naam moet passen bij wie je bent of wilt zijn. En wie je bent of wilt zijn kan met de tijd veranderen. Je groeit, fuseert, scheidt, gaat iets anders verkopen, breekt internationaal door of het blijkt dat mensen je aanzien voor een fitnessclub in plaats van een creatief bureau voor merkstrategie, -identiteit en -activatie (true story).

Praktisch gezien moet een naam ook nog aan wat voorwaarden voldoen. Je wilt onthouden worden, e-mails moeten goed aankomen en er mag geen verwarring ontstaan over wie je bent als je de telefoon opneemt. De KVK zegt ook dat je eerlijk moet zijn: doe je niet groter voor dan je bent en noem jezelf geen accountant of dierenarts als je daar niet voor geleerd hebt.

Tot 2006 noemde Das Buro zichzelf Scale to Fit. Maar de naam was beperkend en verwarrend soms. De schrijfwijze onhandig. E-mailadressen werden altijd verkeerd gespeld en het concept erachter was lastig uit te leggen. Het klonk te pretentieus ook (‘Don’t think about what your client would like to see, think about what you want to tell’). De naam fitte niet meer bij de scale van het bedrijf.

’Scale to Fit, hebbie een sportschool ofsow…?’

Dat er wat nieuws op de visitekaartjes moest komen werd bevestigd tijdens een legendarische After Work Party in de Baja Beach Club, zo’n vijftien jaar geleden. Bij binnenkomst vroeg de gastvrouw aan Hans: ’Scale to Fit, hebbie een sportschool ofsow…?’ Er werd geproost. Nog net nuchter werd besloten: Scale to Fit heeft een nieuwe naam nodig. En snel.
Ruud de Wild voerde de druk nog wat op en hakte de knoop definitief door in het dankwoord van zijn net uitgekomen boek Every Poet Is A Thief: ‘[…] Hans de Ruiter en Dennis van der Meule, die hun ontwerpstudio Scale to Fit ooit wilden omdopen in Das Buro. Door hun eigenwijze artwork durf ik dit boek prachtig te noemen.’ Jij ook bedankt Ruud.

Voor ons zegt de naam Das Buro alles. Niks meer en niks minder. Het is wie we zijn, hét bureau. De naam heeft een harde klank maar bestaat uit vriendelijke ronde letters. Die balans proberen we ook in onze toon, werkwijze en creativiteit altijd op te zoeken. De naam helpt, of dwingt, ons hier altijd bewust van te zijn. Duidelijk, krachtig, met een scherp randje soms, maar altijd uit een goed hart met de beste intenties en plezier.